André tester ID.7 stasjonsvogn på norgesferie
Hopp raskt til:
André Folkedal og samboeren tok Volkswagens ID.7 stasjonsvogn med på sommerferie i Norge. Med en rekkevidde på over 500 kilometer på én lading, massasje i setene og plass til hundebur, ble det en komfortabel bilferie helt uten rekkeviddeangst.
Når André hentet ID.7 stasjonsvognen til sin norgesferie i sommer, var førsteinntrykket at bilen var enda større enn det han hadde sett for seg. Men størrelsen skulle vise seg å være bare en av bilens styrker.
ID.7 Stasjonsvogn var definitivt mer påkostet enn forventet
"Stor bil, større og mer påkostet enn forventet. Fine linjer, høy finish og gjennomgående god kvalitet. Føltes high end å sette seg inn i bilen," forteller André om første møte med stasjonsvognen.
Han ble umiddelbart imponert over alle de tekniske mulighetene da han gikk gjennom bilens utstyr. "Føltes veldig topspecet. Langt mer utstyr enn jeg trodde det skulle være. Generelt veldig positivt førsteinntrykk."
Komforten gjorde kjøringen til en ren nytelse
På lange etapper viste ID.7 stasjonsvogn seg fra sin beste side. "Veldig digg med mye plass. Jeg liker at det er ryddig og rent i bilen når jeg kjører langt, så bilen føltes ikke stappa full av greier, selv med hundebur." Spesielt fremhever André komfortfunksjonene som gjorde lange kjørestrekk til en positiv opplevelse: "Veldig nice med massasje i setene, head-up display, sjukt fancy ACC som bremser ned i svinger, og komfortabelt lydanlegg."
En detalj som imponerte var hvor behagelig turen var for passasjerene. "Samboeren min, som blir bilsyk bare av å sette seg inn i en bil, kjente ikke på noen ting, og alt var bare smooth."
Bagasjeplass som ikke skuffer
Med både feriebagasje og hundebur var André spent på om alt skulle få plass. Bekymringene viste seg å være unødvendige.
"Absolutt plass til all bagasje, inkludert hundebur.
Vi tok med oss mer greier enn vi hadde trengt, og hadde fått med oss mye mer enn det igjen om behovet hadde vært der. For eksempel om vi hadde hatt barn.
Fra motorvei til svingete småveier
Ferieturen tok dem på variert kjøring - fra motorveier til trange, svingete veier inn mot Risør, og over fjell og vidde med ulikt underlag. ID.7 taklet alt med bravur.
"Generelt veldig komfortabelt uansett. Tight og fin i svingene. "Som nevnt har Volkswagens ACC blitt kraftig modernisert, som var super nice."
Rekkevidde til ID.7 overrasket positivt
En av Andrés største bekymringer før turen var rekkevidden, men ID.7 stasjonsvogn leverte langt over forventning.
"Kjente absolutt ikke på noe rekkeviddeangst. Ble positivt overrasket over hvor langt vi kom. Trodde i forkant at vi måtte lade oftere, men eksempelvis kjørte vi Oslo > Ustaoset > Dovre, som er rett over 500 kilometer."
"Vi ladet én gang for å være sikre på at vi kom oss frem, men hadde nesten ikke trengt det," legger han til.
I NAFs sommertest av elbiler kjørte de Volkswagen ID.7 GTX 4Motion nesten 600km på én lading. Her er hva NAF sier i testen:
ID.7 kjørte 595 kilometer før den var tom for strøm. Lenge viste gjenværende rekkevidde at den skulle klare å bikke 600 km, men en plutselig heftig regnskyll og temperaturdropp fra 12 til 6 grader gjorde at det runde tallet glapp.
Lading uten stress
Med Norges godt utbygde ladenettverk opplevde André lading som helt uproblematisk.
"Lading er så utbredt i Norge nå, så det var ingen problem. Og med hurtiglader gikk det så fort å få opp batteriprosenten at det ikke var noe stress."
Selv når det var litt kø på populære steder som Gol på dagtid, var ikke dette noe problem. "Veldig enkelt å koble til ladere og betale med Elton," sier André.
Navigasjon og teknologi
André og samboeren brukte hovedsakelig Google Maps via Apple CarPlay, men de lot seg begeistre av bilens eget navigasjonssystem. Han berømmer også brukervennligheten i infotainmentsystemet.
"Smooth at vi raskt kunne bytte mellom ulike brukere i systemet, når vi ville spille musikk fra ulike Spotify-kontoer," Spesielt head-up displayet med bilens egen navigasjon gjorde inntrykk: "Supernice å få opp veldig detaljert og tydelige retnings-animasjoner i head-up fra bilens navigasjonssystem."
Det beste og verste ved ID.7 stasjonsvogn
Når André skal peke på det beste ved bilen, blir valget vanskelig: "Mye som er best her.. God plass, lang rekkevidde, mye tech og høy komfort. Blir vanskelig å plukke én. Kanskje komfort - som dekker både god plass, høy grad av tech specs, null angst og naturligvis veldig komfortabel å kjøre."
"Kunne lett sett for meg å eie en ID.7 selv"
Det verste? "Har ikke noe negativt å si tror jeg. Høres sikkert dust ut, men personlig kommer jeg ikke på noe. Kunne lett ha sett for meg å eie en ID.7 selv. Kanskje litt stor om jeg kun skulle brukt den i byen, men samtidig rar bil å eie om man kun skal kjøre rundt i Oslo."
Samme bil på neste ferie?
Spørsmålet om André ville valgt samme bil til neste norgesferie får et klinkende klart svar: "100%!
Les våre tips til norgesferie med elbil
En elbil som leverer på alle områder
Andrés erfaringer med ID.7 stasjonsvogn på norgesferie viser en bil som leverer på komfort, rekkevidde og praktiske egenskaper. Fra Oslo til fjells, via trange kystveier og tilbake igjen - uten rekkeviddeangst eller praktiske utfordringer. For alle som vurderer elektrisk stasjonsvogn til norgesferien, gir Andrés opplevelse et sterkt argument for at ID.7 kan være det perfekte valget.
Foto: Andre Folkedal
Kilder: https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/volkswagen-id-7
Relaterte artikler
Volkswagen ID.3 i oppdatert utgave. Interiør, plass og mer
Den første modellen som ble introdusert i Volkswagens ID.-familie var ID.3 og den ble raskt en bestselger i Norge. Nå lanseres ID.3 i en ny...
Skoda Elroq: Kompakt elektrisk SUV med solid rekkevidde
Skoda Elroq er en kompakt SUV som kombinerer innovativt design, solid rekkevidde, rask lading og smart teknologi. Med en rekkevidde på...
BYD Seal - Sporty el sedan med lang rekkevidde
BYD Seal er bygget på den helt nye BYD e-Plattform 3.0, designet eksklusivt for elektriske kjøretøy. Plattformen utnytter intelligens og...