Emil Heyerdahl er en av Norges største talenter innen motorsport
Hopp raskt til:
Emil Heyerdahl er en ung og ambisiøs nordmann med planer om å prestere på det øverste nivået innenfor motorsport. Emil vokste opp i den lille bygda Bjørkelangen. Etter å ha startet med gokart som barn ble han fascinert av Endurance racing og 24-timersløpene i Le Mans og nå er han fører for Aston Martin. Dette er unikt i norsk sammenheng.
Emil Heyerdahl x Motorsport
I 2004, i en alder av to år, mottok Emil sin første firehjuling i julegave av sin far. Dette var starten på noe stort. Fra den dagen av var det ingen andre idretter som kunne konkurrere med motorsport for Emil. Han ble umiddelbart fascinert av følelsen av å kunne kjøre så fort som mulig rundt ulike gokartbaner over hele verden.
Formel 1 var hans store mål på den tiden, som det er for mange andre motorsport-fans. Samtidig oppdaget Emil snart en ny lidenskap som skulle definere hans vei i racingverdenen.
– Emil er et av Norges største talenter. Atle Gulbranden, sportssjef i Norges Bilsportforbund og Formel 1-kommentator.
Endurance racing og 24-timersløpet i Le Mans
I løpet av noen få sesonger med 24-timers løp ble Emil mer og mer tiltrukket av endurance racing og spesielt 24-timersløpet i Le Mans. Å se ulike bilmerker konkurrere mot hverandre i en utholdenhetsutfordring fascinerte ham dypt. Han visste at dette var veien han ønsket å følge.
Emil har alltid hatt et konkurranseinstinkt og store ambisjoner som idrettsutøver. Han ønsker å bli den første nordmannen som vinner et av verdens største idrettsarrangementer, nemlig 24-timersløpet i Le Mans. Dette er ikke en lett oppgave, men Emil og teamet rundt ham er klare for den utfordringen som ligger foran dem. Hans motivasjon er enorm, og han er fast bestemt på å legge ned den nødvendige innsatsen for å nå målet.
I nyere tid har Emil fått gleden av å samarbeide med Aston Martin. Emil er fascinert av den perfekte balansen mellom ytelse og luksuriøst design som Aston Martin representerer.
Emil sin bucket list og målsetninger
Emil har også en "bucketlist" som inkluderer både mål innen motorsport og i sitt "sivile" liv. Han har en drøm om å eie et hus i utlandet med et 24-timers Le Mans-trofé på hylla.
Emil Heyerdahl er en ekte inspirasjon for alle som drømmer stort og ønsker å følge sine lidenskaper. Med sin besluttsomhet og fokus på målet sitt, er det ingen tvil om at han har potensialet til å nå toppen innenfor Le Mans og motorsport generelt.
Autoria heier på Emil og hans eventyrlige reise mot suksess! 🚗💨💨👏
Bli bedre kjent med Emil - Les intervjuet
- Hva er dine ambisjoner innenfor Le Mans / motorsport generelt?
-Målene innenfor motorsport er alltid å lære og ha det gøy når man først er i racing bilen, jeg har fått en unik mulighet sammen med mine samarbeidspartnere. Dette er noe jeg ønsker å bruke for alt det er verdt og for å prestere på det øverste nivået i verden. Motivasjonen for dette er enorm, og jeg og teamet rundt meg er klar for å gjøre den store jobben som må legges ned!
Som idrettsutøver med et enormt konkurranseinstinkt har jeg selvsagt noen mål, og det er å bli første nordmann til å vinne et av verdens største idrettsarrangement, nemlig 24-timersløpet i Le Mans. Emil Heyerdahl
-Hva / Hvem var det som fikk deg første gang interessert i motorsport?
-Jeg ble oppvokst i en liten bygd kalt Bjørkelangen med en far som selv var motorsport interessert, min far kjørte i mange år noe som heter rallycross, som igjen førte til at jeg ble med på løp allerede i meget ung alder. I julegaven i 2004 (2 år gammel) fikk jeg min første ATV, og fra den tid ble det ingen andre idretter på meg enn motorsport.
-Du startet jo med gokart og valgte å gå i Le Mans retningen, hva bidro til den beslutningen?
-Som de aller fleste innenfor motorsport som satser startet jeg med gokart i ung alder, nærmere bestemt 7 år. Følelsen av å kjøre så fort man kan rundt hundrevis av forskjellige gokartbaner rundt om i verden var noe som fascinerte meg stort.
Som alle andre motorsport-fans i 10 årsalderen hadde jeg også Formel 1 som det store målet. Men det snudde fort når jeg skjønte mer av opplegget rundt, jeg fikk nemlig øyne opp for Endurance racing og 24H Le Mans. Det å se alle mulige bilmerker kjøre så fort bilen klarer i 24-timer i strekk, om ikke det er fett, så vet ikke jeg;)
Etter et par sesonger med 24-timers løp så har dette bare vokst på meg, jeg blir mer og mer motivert for å nå toppen hver eneste dag og for hver eneste treningsøkt.
Og det å ha i baktankene at Endurance racing ikke er utsatt i stor grad av utvikling og endringer er dette et fast mål som er oppnåelig om man presterer på banen.
-Har du alltid likt Aston Martin eller begynte interessen etter samarbeidet startet?
-Som nordmann er Aston Martin et bilmerke som går litt under radaren for folk flest (hvis man ikke har sett James Bond vell og merke). Men fra det øyeblikket som vi begynte å se på Aston Martin som et bilmerke med såpass store muligheter for gode resultater på bilbanen, ble jeg helt ”hekta“.
Det er vanskelig å forklare hvorfor jeg ble så fascinert, men det er nok på grunn av at det er mulig å ha såpass mye performance både i motor og chassis, men allikevel holde det luksuriøse designet. Det er magisk i mine øyne!
-Har du et "idol" innen motorsport som du ser/så opp til? isåfall hvem?
-Jeg har aldri hatt et klart forbilde innenfor idrett, men som nordmann har jeg alltid hatt stor interesse av å følge med på de store idrettsprestasjonene opp igjennom. Det er i hvert fall noe som inspirerer meg!
-Hva bruker du offseason til?
-Off-season’en min går over en ganske stor periode da sesongen stort sett starter i midten av April og blir avsluttet i Oktober. Det mye av tiden blir brukt til i disse månedene imellom er forskjellige eventer og tilbringer mest mulig tid sammen med mine samarbeidspartnere.
Utenom dette er fysisk trening og simulatorkjøring en meget viktig faktor for å holde sansene skjerpet og konkurranseinstinktet på topp.
-Gå gjennom en vanlig dag for deg
-Min dag som idrettsutøver er veldig varierende, men også veldig spennende. Men en helt vanlig dag hvor det verken er løp, møter eller eventer på kalenderen blir det som oftest å stå opp for en god frokost før vi tar fatt på dagens første treningsøkt. Når det nærmer seg lunsjtid går som oftest tiden med på å jobbe med samarbeidspartnere og analysere tidligere/fremtidige løp.
Når folk flest er ferdig på jobb i 16-tiden legger jeg ut for treningsøkt nummer 2 for dagen etterfulgt av mentaltrening og/eller simulator på kveldstid.
-Hva er på din Bucketlist? i motorsport og i "sivile livet"
-Når man snakker om mål for meg i mitt sivile liv blir det som oftest en naturlig connection med motorsporten da dette er en såpass stor og viktig del av mitt liv og min hverdag.
Men det skal jo sies at jeg har et par mål, og det er ikke for å være «ovenpå», men et hus i utlandet med en 24H Le Mans trofé på hylla hadde gjort seg ;) 🏆
Foto: Emil Heyerdahl | Philip Mittet
Kilde: Emil Heyerdahl @emheyerdahl
*Autoria er en av Emil sine sponsorer for 2023 sesongen
Relaterte artikler
Denne kan ryke! Derfor må du bytte registerreim i tide
En registerreim er en viktig del av bilens motor, og oppgaven til reima er å forbinde to aksler i motoren slik at rotasjonen skjer i riktig...
Skoda Enyaq - Det du må vite om rekkevidde og lading
Hvis du trenger informasjon om rekkevidde og ladetid for Skoda Enyaq, samt tips om hvordan du kan lade raskt og kjøre lengst mulig på én...
VW ID.3 - Alt du må vite om rekkevidde og lading
Hvis du søker informasjon om rekkevidden og ladetiden til VW ID.3, samt tips om hurtiglading og hvordan du kan maksimere rekkevidden, er du...