Slik skifter du dekk selv - Trinn for trinn guide til dekkskift:
Hopp raskt til:
Å skifte dekk selv kan være en utfordrende oppgave, men det kan også være en god måte å spare penger på. Det er imidlertid viktig å gjøre det riktig for å unngå skader på bilen og potensiell fare for ulykker. I denne artikkelen gir vi deg noen enkle trinn for å skifte dekk selv og unngå vanlige feil som kan føre til farlige situasjoner.
Sikkerhet først: Slik unngår du farlige situasjoner når du skifter dekk selv
Før du begynner:
Før du starter dekkskiftet, er det viktig å merke seg noen viktige punkter for å unngå farlige situasjoner. Dette inkluderer å sørge for at bilen står på flatt underlag, i gir og med brekket på. Hjulene må være rengjort for å unngå vibrasjoner ved kjøring, noe som kan skade bilen.
Husk å sjekke bilens instruksjonsbok for spesifikke instruksjoner om dekkskiftet.
Karoline | Mekaniker Autoria Ski
Du vil trenge følgende utstyr for å kunne ta dekkskift selv:
-
Garasjejekk (ikke bruk bilens nødjekk)
-
Momentnøkkel for å sikre at boltene er skrudd i korrekt
-
Hjulboltadapter
-
Vann, såpe og klut/svamp
-
Dekk (sommer- eller vinterdekk)
-
Hansker
Trinn for trinn guide til dekkskift:
-
Finn ut hvilket dekk som hører til hvor. Se etter et merke med retning på gummien, for eksempel en pil som peker i kjøreretning. Det kan også stå «outside» som henviser «denne siden ut».
-
Plasser hvert dekk på sin plass, ved hvert hjørne av bilen.
-
Løsne boltene litt (én omdreining), med latmannsarmen.
-
Hvis du har en bil med luftfjæring, må du først sette bilen i jekke-modus før du begynner på jobben. Se bilens instruksjonsbok for akkurat dette punktet.
-
Jekk opp bilen ved å plassere jekken på bilens «jekkepunkt». Her er det forsterkninger som gjør at bilen tåler jekken.
-
Skru av boltene og ta av hjulet forsiktig. Pass på å løfte hjulet rett ut før du senker det ned. Bremseskjold og andre komponenter kan få skader.
-
Løft sommerdekket på plass og pass på å unngå å dunke borti bremseskjold og andre komponenter.
-
Skru boltene på plass med fingrene før du strammer dem med momentnøkkelen og låsboltene med hjulboltadapteren. Sjekk instruksjonsboken (eller med forhandleren) for riktig tiltrekningsmoment (hvor mye du skal stramme), oppgitt i Newtonmeter.
-
Senk bilen og stram boltene igjen om nødvendig, med momentnøkkelen.
Når du har gjennomført dekkskiftet selv, er det viktig å teste om alt er på plass og fungerer som det skal. Her er noen ting du bør sjekke:
-
Kontroller at dekkene er skrudd fast og låst på plass ved å prøve å bevege dem fra side til side.
-
Sjekk lufttrykket i dekkene og juster det hvis det trengs. Dette vil påvirke kjøreegenskapene og drivstofforbruket.
-
Test kjøreegenskapene på en trygg og åpen vei. Sjekk om bilen ruller jevnt og uten vibrasjoner, og at den ikke drar til den ene eller andre siden.
-
Husk å sjekke hjulboltene etter ca. 50 km kjøring etter dekkskiftet. Dette vil gi deg en siste bekreftelse på at alt er på plass og at hjulboltene er ordentlig strammet.
Selv om dekkskiftet kan virke som en enkel jobb, er det viktig å ta det på alvor. Hvis du er usikker på hvordan jobben skal utføres, eller hvis du er usikker på om du har det rette utstyret, bør du vurdere å la fagfolk gjøre jobben for deg. På denne måten kan du være sikker på at dekkene dine er riktig montert og at bilen din er trygg å kjøre.
Foto: Martin Eriksen | Autoria
Foto: Vetle Eriksen | Autoria
Relaterte artikler
ID.4 - Alt du må vite om rekkevidde og lading
Dersom du ønsker informasjon om ID.4 sin rekkevidde og ladetid, samt tips om hvordan du kan lade raskt og oppnå lengst mulig rekkevidde, er...
VW ID.3 - Alt du må vite om rekkevidde og lading
Hvis du søker informasjon om rekkevidden og ladetiden til VW ID.3, samt tips om hurtiglading og hvordan du kan maksimere rekkevidden, er du...
Skoda Enyaq - Det du må vite om rekkevidde og lading
Hvis du trenger informasjon om rekkevidde og ladetid for Skoda Enyaq, samt tips om hvordan du kan lade raskt og kjøre lengst mulig på én...